Sitter på färjan från Vasa till Umeå och summerar alla intryck jag fått under den sista resan i Finland för att få medaljen Finland Explorer. Tänk att före påsken i år hade jag aldrig varit i Finland och nu har jag varit i alla regioner, med start på Åland, sen Åbo och Helsingfors för att nu avsluta med att ta norra vägen från Torneå till Vasa, via Uleåborg och Kuopio.

Vägen hit började dagen efter 24-timmarseventet i Umeå, då jag begav mig norrut till Haparanda för att korsa gränsen till Finland.

Ett kort stopp i Kemi för att ta några zoner, sen vidare till Uleåborg för övernattning. Dagen avslutades med en kvällspromenad genom en vacker stad.

Nästa dag körde jag mot sydost genom ett regntungt landskap med mycket skog och bitvis långa sträckor utan bebyggelse. Passade ändå på att göra ett besök i Rokua nationalpark, den låg ju nästan på vägen.

Stannade också till vid ett par vackra kyrkor på vägen.

Väl framme i Kuopio åkte jag upp i Puijotornet, ett 75 meter högt utsiktstorn.

Även denna dagen avslutades med en kvällspromenad med zontagningar. Kuopio ligger väldigt vackert vid vattnet. Tyvärr var turfaren så inne i turfandet, så han glömde att ta bilder.

Sista dagen satte jag av västerut, mot Vasa, med en liten omväg via Petäjävesi gamla kyrka, ett världsarv. Väl värt omvägen.

En bit utanför Vasa ligger en världsarvszon, för Kvarkens skärgård. Självklart passade jag på att ta den, innan jag åkte in i Vasa.

Väl där hade jag hade jag tid till en kort turfrunda innan det var dags att åka till färjan.

Finland Explorer är en av de roligaste medaljer jag tagit, mycket beroende på att jag gjorde Ålandsresan och resan till Helsingfors ihop med barnen, men också för att jag fått se så mycket på vägen. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att cykla, vare sig i Helsingfors eller dessa sista dagar på grund av min brutna arm, så det blev inte så många zoner tagna, men upplevelserna var inte mindre för det.

Jag kan varmt rekommendera Finland, inte bara för att ta medalj.

Ja, medaljen ja. Den fick jag.