Jag har siktet inställt på att ta medaljen "Finland Explorer" och tog första steget för detta i påsk, då jag besökte Åland.

Nästa steg i planeringen var att Jag och barnen skulle besöka Helsingfors under vår semester och så blev det också. Vi startade på morgonen för att kunna köra lugnt, med lite omvägar, till Stockholm för att ta nattfärja till Åbo. Första turfstoppet blev Boxholm, för att få en ny kommun. Vi hade tänkt oss lunch där också, men utbudet var inget vidare, så vi körde vidare. En zon blev det i alla fall.

Efter lunch blev nästa stopp Söderköping för ytterligare några zoner, men framför allt glass.

Lång kö till glassen, så jag passade på att gå en promenad och ta några zoner, medan tjejerna höll plats i kön.

Söderköping är vackert.

Efter glassen på Smultronstället, så drog vi vidare. Vi stannade i Botkyrka för att tanka, som av en händelse var det en kommun jag inte besökt innan. När det dessutom låg två zoner inom rimligt avstånd från macken, så var jag ju "tvungen" att ta dem.

Sen var det bara att ta sig till färjan, för en lugn överfart till Åbo.

Tidigt nästa morgon var vi framme och efter frukost på båten bar det iväg mot Helsingfors. Dock inte utan att ha tagit zonen utanför terminalen. Första nya regionen avklarad. Två timmar senare var vi i Helsingfors centrum, redo för att utforska stan. Vi promenerade runt och jag tog de zoner vi passerade. Resans andra region var därmed avbockad.

Vi såg mycket vackert, bland annat Domkyrkan och Tempelplatsens kyrka som ligger inbäddad i det omgivande berget.

Efter middagen tog jag en zon på väg till bilen och blev då upptäckt av Fillefilur, en av turfarna i Helsingfors. Han föreslog att vi skulle träffas och så blev. Det blev en kort pratstund med denna trevliga man som också tillhör Turf crew. Alltid lika roligt att träffa turfare när man är ute och reser, och extra kul med crew-medlemmar.

Nästa dag gjorde vi en dagstur till Tallin, som bara ligger några timmars båtfärd bort. Den gamla staden i Tallin var väldigt vacker och räknas som ett världsarv.

Resans tredje region var därmed avklarad.

Sista dagen i Helsingfors spenderade vi på Sveaborg, eller Suomenlinna, en sjöfästning strax utanför stan. Också ett världsarv. Mycket intressant.

På kvällen passade jag på att besöka Sibeliusmonumentet.

Sista dagen var hemresa med färja via Mariehamn, där jag lyckades ta en zon från båten. Vackert väder bidrog till att göra resan behaglig.

Nu har jag besökt tre av Finlands sju regioner. De andra kommer att besökas vid ett senare tillfälle.